sunnuntai 22. lokakuuta 2017

#metoo

Yhdistyneiden Kansakuntien ihmisoikeuksien julistus ja erityisesti sen toinen artikla on ollu mulle se elämän kulmakivi, major value: Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.
Mä olen kasvanut ympäristössä, missä olen nähnyt mutsin duunin kautta lapsia, nuoria, joilla ei ole ollut helppoa. Heidän vanhempansa eivät ole huolehtineet lapsistaan, vaan ovat käyttäneet huumeita, alkoholia, diilasivat niitä holtittomasti. Toiset lapset olivat pahasti vammaisia tai sairaita. Heidän kanssaan olen ollut leireillä ja tekemisissä pienestä pitäen. Mä olen saanut kasvatuksen, jossa arvostetaan ihmistä. Yksi mun motoista on 'ihmisen koskemattomuus on ehdoton'. Mä en ole ikinä koskenut kehenkään, jos hän ei ole sitä halunnut.
Viime viikkoina on seksuaalinen häirintä noussut vahvasti esille. Amerikkalaisen elokuvateollisuuden moguli Harvey Weinsteinin törkeä käyttäytyminen naispuolisia näytteilijöitä kohtaan on noussut suureksi puheenaiheeksi koko maailmassa. Se on aiheuttanut globaalisen kampanjan #metoo ja  ketjureaktion, jolle en toivo loppua ennen kuin mahdollisimman moni törkeys tulee esille. Suomessakin on nostettu samanmoisia asioita, jotka ovat kohdistuneet nimenomaan naispuolisiin näyttelijöihin. Miksi vasta nyt?
Jos lähdetään siitä ajatuksesta, että molempia sukupuolia häiritään seksuaalisesti yhtä paljon (mikä ei siis ole totta), mutta leikitellään sillä ajatuksella näin. Jos lähtökohta on se, niin kysyn kuinka monta prosenttia molemmista sukupuolista kokevat häirinnän olevan epäasiallista? Kaikki seksuaalinen häirintä on väärin, oli se sitten henkistä tai fyysistä, mutta kyllä me miehet ollaan tässä se ykkönen ja lähes kokonaan se sukupuoli, joka sitä tekee. Miksi?
Onneksi tämä törkeä käyttäytymismalli, jonka kaikki ovat tietäneet, mutta lähes kukaan ei ole uskaltanut syystä tai toisesta tuoda sitä esille, tulee nyt näkyväksi, estetyksi ja tuomittavaksi. Mä en ymmärrä yhtään miestä, joka tätä tekee. Jätän tarkoituksella naiset tällaisesta käyttäytymisestä pois, koska se on heillä merginaalista ja vielä marginaalisempaa on se, että me miehet koemme sen olevan ahdistavaa tai pelottavaa.
Mies, katso siis peiliin ja kysy itseltäsi "olenko häirinnyt seksuaalisesti naista"? Jos et ole, niin jatka samalla tiellä. Jos olet, niin muuta tapasi, äläkä ikinä enää tee sitä. Mieti myös miksi teet sitä. Hae tarvittaessa apua. Sitä kyllä löytyy. Itse en ole koskaan kokenut naisten puolelta seksuaalista häirintää. Sen sijaan miesten puolelta kyllä...#metoo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti