lauantai 18. helmikuuta 2017

Valinta

Mä olen ollut politiikasta kiinnostunut ihan pienestä pitäen, veren perintönä. Vanhempani ovat maaseudulta, savonmualta, kotoisin, mutta ovat muuttaneet nuorina Helsinkiin töitä tekemään. Molemmat ovat työläisiä, sairaanhoitaja ja levyseppä/hitsaaja, ja demareita. He eivät ole koskaan olleet puolueen jäseniä, mutta heidän sydämensä on aina sykkinut vasemmalle. Muistan ajan kun Kalevi Sorsaa ja varsinkaan Paavo Lipposta ei saanut arvostella saatikka haukkua.
Oma ensimmäinen kosketukseni puoluepolititikkaan on ollut yläasteella kouluneuvostovaaleissa. Silloin piirsin todnäk joko Aku Ankan tai kirkkoveneen vaalilippuun. Olen äänestänyt kaikissa vaaleissa vuodesta 1980 asti, jolloin minusta tuli äänioikeutettu 18-vuotiaana. Ensimmäiset vaalini olivat vuonna 1982 toteutettu pressan vaali. Äänestäminen on ollut minulle aina oikeus, velvollisuus ja itsestäänselvyys.
Taustavaikuttamiseni jonkun ehdokkaan puolesta alkoi vuonna 1995. Asuin silloin Siilinjärven Pöljällä ja tein töitä aktiivisesti Kuopion seudulla Jorma Kukkosen (demari) puolesta. Vasta tuolloin sain tuta mitä ovat vaalit ja politiikka. Sen jälkeen mulla on ollut aina, joku jota olen tukenut puhumalla, jakamalla flaijereita, pinssejä, keittoa, kahvia...
Mulle on aina ollut ihminen se tärkein. En niin ole katsonut puoluetta, jos olen tuntenut ihmisen hyvin ja tiennyt hänen olleen "ihan hyvä tyyppi". Puolueen jäsen en kuitenkaan ole koskaan ollut...ennen kuin nyt.
Syy sitoutumattomuuteeni on ollut arvot ja puolueohjelmat. En ole pystynyt sitoutumaan yhteenkään niistä kokonaan. Mulle on aina ollut tärkeitä arvoja tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja suvaitsevaisuus. YK:n maailmanlaajuinen ihmisoikeuksien julistuksen toisen artiklan kohta on ollut elämäni ohjenuora pienestä pitäen. Se kuuluu: "Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.' Nyt tuntuu, että olen löytänyt kodin politiikasta ja se on Feministinen puolue F!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti