perjantai 13. heinäkuuta 2018

Trump vs Putin vai Putin & Trump

Meikä on elämäni aikana boikotoinut yhtä jos toista. Ensimmäinen boikotti lienee eka luokalla, jolloin en suostunut avaamaan suutani hammaslääkärissä ennen kuin mutsi tulee paikalle - enkä muuten avannut. Sittemmin boikotissa ovat olleet koulu, Nestle, McDonalds, Shell, ranskalaiset tuotteet...näitä riittää. Myös monessa mielenosoituksessa, -ilmauksessa oon ollu. Ehkä kiihkeimmin aikoinaan vastustin Makasiinien purkua.
Mitä hyötyä näistä on ollu? Viime vuosina oon alkanu miettimään tätä kysymystä. Kun lähtee boikotoimaan tai osoittamaan mieltään, on kuunneltava omaa sydäntä. Näin minä tein, mutta silti kysyn "mitä hyötyä"?
Sananvapaus ja oikeus ilmoittaa mielensä on kansalaisoikeus, jossakin tapauksessa myös velvollisuus. On hyvä kuitenkin miettiä miksi boikotoi, miksi osoittaa mieltään. Jotkut boikotit ovat olleen varsin tehokkaita ja saaneet aikaan paljon hyvää. Esimerkiksi kun Ranska aloitti ydinkokeet Mururoan atolleilla, ei vastustuksella ja mielenosoituksilla ollut mitään vaikutusta. Vasta kun globaalisti alettiin vastustamaan ja boikotoimaan ranskalaisia tuotteita, loppuivat ydinkokeet kuin seinään 90-luvulla.
Kysyn nyt meiltä kaikilta: Mitä hyödyttää osoittaa mieltään Trumpia ja Putinia vastaan? Mitä hyödyttää tehdä hyvinkin vihamielisiä plakaateja näitä miehhiä kohtaan? Mitä sinä saat siitä, että protestoit Yhdysvaltojen ja Venäjän preaidenttien tapaamista? Mikä on sun tavoite? Saatko sen aikaan menemällä huutelemaan jotain törkeää tai kirjoittamalla jotain törkeämpää? Puhummeko me nyt vihapuheesta, joka koskee kaikkia. Sitä ei saa suvaita.
Mä oon tehny koulukiusaamista vastaan duunia jo yli kolmekymmentä vuotta, joten voi sanoa, et mulla on kokemuata, tietoa ja taitoa ko. asiasta. Mulla on omanlainen kaava, jota olen menestyksellä toteuttanut. Pääasia siinä on, etten syyllistä ketään kiusaamiseen osallistunutta ja viime kädessä sovin kiusaajan ja kiusatun kanssa niin sanotusti kättä päälle, ja tämä systeemi todellakin toimii.
Pahaa ja huonoa ei voiteta pahalla tai huonolla. Siihen tarvitaan oikeanlaista diplomatiaa, psykologiaa, oikeudentuntoisuutta, nöyryyttä. Se ei tarkoita nöyristelyä. Kuinka moni meistä on saanut jotain parannusta vallitsevaan tilaan haukkumalla, kiusaamalla tai väkivallalla...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti