perjantai 18. elokuuta 2017

Kirkon tilasta 2017 ja vähän muutakin...

Kristinuskon syntyajankohdasta voidaan olla montaa mieltä. Osa väittää sen syntyneen Jeesuksen myötä joko syntymästä, kasteesta, "kuolemasta" tai ylösnousemuksesta alkaen. Jotkut sanovat sen syntyneen alkuseurakunnan kokontumisesta tai Paavalin matkojen seurauksena. Varsinaisesti kristinusko tuli hyväksytyksi 300-luvulla Rooman keisareiden, Theodosius ja Konstantinus, myötä. Fakta kuitenkin on se, että kristinusko on maailman laajimmalle levinnyt ja määrällisesti suurin uskonto; laskennasta riippuen noin joka kolmas maailmankansalainen on kristitty.
Riitoja on varmasti ollut useita kertoja, mutta ensimmäinen todellinen särö syntyi Rooman valtakunnan hajottua 395 AD. Paljon ehti varmasti tapahtua ennen idän ja lännen kirkkojen lopullista? eroa vuonna 1054. Tapahtumaa kutsutaan nimellä 'Suuri skisma'.
Tämän vuoden syksyllä tulee 500 vuotta siitä, kun Martinus Luther julkaisi 95 teesiään silloisen länsikirkon (katolinen) toimia vastaan. Tapahtuma aikaansai uuden riidan ja kolmen kirkkokunnan syntymisen (luterilainen, anglikaaninen ja reformoitu kirkko).
Yhdestä lähtenyt on tänä päivänä jakautunut tuhansiin erilaisiin lahkoihin, joiden aainakin pitäisi seurata Jeesuksen opetusta Raamatun valossa. Suomessa on kaksi valtiollista kirkkoa (evankelis-luterilainen ja ortodoksinen) sekä lukuisia kristillisiä yhdyskuntia. Evankelis-luterilainen kirkko on selkeästi suurin. Vaikka valtakirkkoon kuuluminen on vähentynyt vuosi vuodelta, silti noin 72% haluaa olla vielä ko. kirkossa. Loppuihin kristiilisiin porukoihin kuuluu vajaa 3% ja loput joko muihin uskontoihin tai ei mihinkään.
Historian ja lukujen perusteella kristillisellä kirkolla menee varsin hyvin. Jokaisella kirkkokunnalla on kuitenkin omat juttunsa. Meidän valtakirkossa ovat viime aikoina erityisesti puhuttaneet naispappeus ja samaa sukupuolta olevien vihkiminen. Näistä jälkimmäinen on tapetilla juuri nyt. Vajaan kuukauden sisällä tulee päätös ensimmäisestä kantelusta, jossa 1.3.2017 vihittiin ensimmäinen miespari. Tämä päätös linjannee paljolti mihin suuntaan ev.lut.kirkko on menossa. Vaikka kyseessä on varsin marginaalinen ilmiö, asiasta lienee kiinnostunut puoli Suomea tavalla tai toisella. Tietojen mukaan 1.3.17 lähtien, jolloin Suomen laki salli samaa sukupuolta olevien vihkimisen, on vihitty parisenkymmentä samaa sukupuolta olevia paria.
Jos ko. keissi johtaa rankaisutoimiin, on absurdia tuomita vain yksi vihkinyt. Sehän olisi syrjintää. Nyt siis tarvitaan ensin Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulilta, joka siis käsittelee kantelun, suurta viisautta, koska se antaa ennakkotapauksen mitä mieltä ev.lut.kirkko tästä asiasta on. Hyviä ratkaisuja ei ole, sellaisia joka kaikkia miellyttäisi, vaan nyt on valittava ratkaisu, joka on vähiten huono ja rakentaa kirkkoamme parempaan suuntaan - kohti Kristusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti